Zen légzés (Seon Yu légzőgyakorlatok)

A Seon Yu légzőgyakorlatokat egy világhírű koreai zen mester, Szung Szán Szunim (a Zen iránytűje és a Hamut a buddhára című könyvek írója, a koreai zen 72. pátriárkája) emelte be a szerzetesek és világiak hétköznapi gyakorlatainak a sorába azzal a céllal, hogy segítsenek bennünket a koncentrációban és a meditációban.

A zen légzés lényege, hogy figyelmünket a test energetikai középpontjára, a tándzsan csakrára (koreaiul a tándzsan, azt jelenti, has, ez esetben tehát a köldökcsakra, amelyet kínaiul tantiennek, japánul harának neveznek, alkalmasint szex csakraként is emlegetjük) irányítja, így segítve bennünket abban, hogy tisztán tartsuk a tudatunkat akár a hétköznapi élet nehéz pillanataiban is.

Kapcsolódó módszerek:

Bevezetés a gyakorlásba

30 évvel ezelőtt azt mondta Szung Szán zen mester: ez a világ nagyon gyorsan változik. Régen az emberek tudata lényegesen egyszerűbb volt, és a társadalom is egyszerűbb volt, ám kapcsolatrendszereink mára összetetté váltak, ezért ma már nem olyan egyszerű felmenni a hegyekbe, és csak és kizárólag meditációval, valódi természetünkkel foglalkozni, mint régen.
A Seon Yu légzőgyakorlatokat azért hozta létre, hogy segítsen bennünket a koncentrációban és a meditációban. Azáltal, hogy figyelmünket az úgynevezett a köldökcsakrára irányítjuk, az elme és az érzelmek lecsendesednek, és közelebb kerülünk ahhoz, hogy a dolgokat pontosan úgy érzékeljük, ahogy azok vannak. Amíg erre a pontra figyelünk, addig is legyünk tudatában a levegő ki és beáramlásának!

(1. gyakorlat)
Kérem, hogy tegyük is ide a kezünket: két ujjnyival a köldök alá, a hasunk közepén! Amikor belélegzünk, finoman engedjük ki az alhasat ennél a pontnál, és amikor kilélegzünk, húzzuk vissza! Nem baj, ha húzzuk-toljuk is egy picit, hiszen ide szeretnénk koncentrálni a figyelmünket.
Igyekezzünk, hogy a kilégzésünk legyen legalább kétszer olyan hosszú, mint a belégzés! Tehát ha a belégzés 3 másodperc, a kilégzés legyen 6! Ha 4, akkor 8. Tehát tegyük a kezünket a köldökünk alá két centiméterrel, és lélegezzünk lassan be, kicsit kitolva az ujjainkat a pocakunkkal. A teljes figyelmünket fordítsuk az alhasra! (Ismételjük a gyakorlatot 2-3 percen keresztül, fokozatosan lassítva a légzést.)
A levegő csak jön-megy, míg a figyelmünket az alhasra koncentráljuk.

(2. gyakorlat)
Tegyük a térdünkre a kezünket! Belégzésre emeljük fel magasra a karjainkat, figyelmünket a „középponton” tartva, majd kilégzésre engedjük vissza!
Normális esetben egy perc alatt 12-15-20 be- és kilégzést hajtunk végre. Amikor zaklatottak vagyunk, a légzésünk is nagyon felgyorsulhat, de a folyamat oda vissza is működik: ha a légzésünk megnyugszik, megnyugszik vele a test is. A Seon Yu alatt ez akár percenkénti 6 vagy 4-re, vagy 2-3 lélegzetvételre is lecsökkenhet a légzés sebessége, lassan és simán lélegezzünk. Így, hogy nem a mellkasba lélegzünk, tovább lassul a légzés.
Amikor gyorsan kapkodjuk a levegőt, a szervezet nagyon leterhelt, nincs ideje foglalkozni minden kis mérgecskével, nincs ideje arra, hogy megtisztuljon. Ha lelassul a légzés, megtisztul a test, és vele együtt megtisztul a tudat is. Ha az energiánkat, vagy egyszerűbben szólva a figyelmünket a pocakunkra irányítjuk, a vér, a test, a tüdő is tisztul.

További gyakorlatok hamarosan elérhetők a webunin

Figyelem!

A Seon Yu légzőgyakorlatokat bemutató cikksorozatot Dae Bong Sunim 2011. március 29-én, Magyarországon adott tanítása alapján fordította és írta Győrffy Éva, a Minden OK oldal író-főszerkesztője és megalkotója.

A tartalom másolása, kereskedelmi célra történő felhasználása vagy saját tartalomként más fórumon való közlése szigorúan tilos!

A Minden OK oldal tartalmára vonatkozóan bővebb információ elérhető az impresszum oldalon.