Kiderült, hogy sopkkal összetettebb szerepe lehet a hormonoknak az elhízásban!

Sári Róza életmódtanácsadó és terapeuta, egészségügyi szakoktató„Univerzális csodatévő pirula nem létezik, ezért az elhízás kérdéskörét „kénytelenek” vagyunk a gyökerénél megragadni: életmódváltással, tudatos, természetes megoldásokkal segíteni önmagunkon.” (Sári Róza életmódtanácsadó és terapeuta, egészségügyi szakoktató, a Konnektív Felnőttképző Kft. (természetgyógyász iskola) alapítója)

Szinte mindenki szeretne fogyni. Azt azonban kevesen gondolják végig, hogy a siker nem kizárólag az akaraton, a kitartáson és az önkontrollon múlik. A sikertelenség mögött gyakran a hormonális rendszer zavarai találhatók, pl. inzulinrezisztencia, ösztrogén-dominancia, stressz, pajzsmirigy alul működés a leggyakoribbak.

Az elhízás nem az egyén akaratgyengeségének vagy jó dolgának a jele, hanem komplex biológiai, genetikai, endokrinológiai, pszichés és szociális probléma.

A súlycsökkentés nem matematika! Pedig gyakran számoljuk a kalóriákat, az energiadeficitet és mégsem sikerül fogyni. Van, aki egész életében fogyókúrázik, küzd a súlyával, alig eszik, sokat mozog, és mégsem tudja elérni az álomsúlyt. Mások pedig rengeteget esznek, nem sportolnak, és mégis vékonyak. Azt gondolnánk, hogy ők a szerencsések, ők vannak kevesebben, nekik azonban a hízás megy nehezebben.

Milyen kapcsolat lehet az elhízás és a hormonok között?

A kapcsolat a testsúly és a hormonrendszer között egészen szoros: egy kölcsönös oda-vissza hatást figyelhetünk meg. Az elhízás hajlamosít hormonális betegségek kialakulására, és a hormonális egyensúlyvesztés hajlamosít az elhízásra. A kérdés csak az, hogy vajon melyik volt előbb? A tyúk vagy a tojás?

Az már bizonyos, hogy univerzális csodatévő pirula nem létezik, a tudományos orvoslás adta lehetőségek meglehetősen korlátozottak. Valamicske reményt a genetikai kutatások és a modern orvosi technológia jelenthet majd. Addig azonban „kénytelenek” vagyunk a  problémát a gyökerénél kell megragadni: életmódváltással, tudatos, természetes megoldásokkal segíteni önmagunkon.

Szakirányú segítséget a táplálkozási szakértő, a mozgás- masszázsterapeuta, az életmódtanácsadó és a természetes endokrinológiával foglalkozó szakemberek adhatnak.

Hormonok az éhség szolgálatában

A táplálkozás olyan ősi biológiai program, mely a szeretettel, az elégedettséggel és a kielégüléssel kapcsolatos érzelmi jelentéseket hordoz. Komplex agyi és hormonális szabályozás alatt áll: az agykéreg, a gondolatok, a döntések, az érzelmek a limbikus rendszeren keresztül fokozzák az étvágyat, sőt még a melatonin szint is meghatározó. A finom ételeket, a csokoládét gyakran csak a szemünk kívánja, és a lelkünk vágyik rá.

Az étvágyat fokozó anyagok általában a gyomor nyálkahártyájában és az agyban termelődnek, de a mellékvesében termelődő stresszhormonok szintén növelhetik az étvágyat. Vannak tipikusan stresszevő emberek, de vannak olyanok is, akik csak unalmukban esznek.

Az étvágycsökkentő hatású a leptin, mely egy különleges szöveti hormon, a zsírsejtekben termelődik, de termel étvágycsökkentő anyagot a bélnyálkahártya is.

Ha szeretnél többet megtudni arról, hogy

Hogyan állíthatod vissza a hormonrendszered egyensúlyát természetes módszerekkel,

jelentkezz a Konnektív Felnőttképző Kft. Komplementer hormonegyensúly kurzusára!

 

Mi történik a bevitt kalóriával?

A szénhidrátok a bélben cukormolekulákra bomlanak, felszívódnak és az inzulin segítségével bejutnak a sejtekbe, és így képesek a sejtekben a Szentgyörgyi-Kreps ciklus szerint energiát szolgáltatni (ATP).

A fel nem használt cukor egyrészt a májban glikogén formájában raktározódik, másrészük zsírsavakká, neutrális zsírokká alakulva zsírsejtekben raktározódnak. A zsírsejtekbe csak meghatározott mennyiségű zsír fér be. Hamar megtelik a raktár.

Inzulin és egyéb szabályozó anyagok hatására a zsírsejtek osztódni, szaporodni kezdenek. Hogy hol, azt genetikai programok szabályozzák.

A centrális típusú, vagyis hasi elhízás hormonszerű anyagokat termel pl. ösztrogént. Az ösztrogénre reagál az emlő és a combok zsírszövete.

Férfiakban a hasi zsírszövet aromatáz enzimje elbontja a tesztoszteront, ösztrogénné alakítja, melynek következménye potenciazavar, endogén gyulladás alakul ki, a vér CRP szintje megemelkedett.

A nőknél a zsírsejtek gyorsabban szaporodnak, amit a vérellátás nem tud követni, ezért zsírnekrózis, vagyis sejtelhalás jön létre. Ennek következménye gyulladásos mediátorok felszabadulása, krónikus gyulladás kialakulása (cellulitisz). A gyulladás lezajlása után heg képződik, behúzódás alakul ki, amit narancsbőrnek vagy cellulitnek nevezünk.

Mire figyeljünk, ha fogyni szeretnénk?

Amire első körben ügyelni kell:

  • az inzulinszintet alacsonyan kell tartani,
  • az ösztrogén szintet szintén.

Mindkét hormonnak nagy szerepe van az elhízásban.

Az első két gyakorlati tanács a fogyás érdekében, amely a mindennapi életünkben megvalósítható:

  1. A modern dietetikai szemlélet szerint fél évig teljes mértékben mellőzni kell az erőteljes inzulinválaszt provokáló fehérliszt, cukor, rizs és burgonya fogyasztását.
  2. Csökkentsük a környezetszennyezésből származó ún. xenoösztrogéneket. Használjunk kevesebb vegyszert a háztartásban (klór, SLS, stb.), és fokozatosan álljunk át a természetes, környezetbarát otthon és természetes kozmetika megvalósítására.

 

***

Tetszett Önnek ez a cikk?

Ide kattintva a Facebook-on is követheti

a Minden OK webportált és a Minden OK blogot!

HIRDETÉS

Kapcsolódó alternatív és kiegészítő gyógymódok: